September 28, 2011

FB, Arwah & Shopping

Kadangkala bila terdengar lagu esp Kenangan Terindah pasti teringat pada seorang sahabat yg dah pergi meninggalkan dunia ini. Sebak. Tapi selalu rasa hiba entah bagaimana akhirnya kita. Adakah pengakhiran yg baik? Masa tu adakah kita cukup bersedia atau kita tiba2 terjaga dalam gelap berseorangan tanpa kita jangka?

September 26, 2011

Menyesuaikan Diri, Usrah dan Kawan

Disebabkan tajuk kali ni macam agak ilmiah sikit, mari mulakan dgn memberi salam. Assalamualaikum para pembaca sekalian. Berada di luar negara yg mana penduduknya bukan majoriti Islam, kadangkala kita mudah alpa dan leka. Kita juga akan saling memerlukan antara satu sama lain bagi membantu dalam hal pelajaran, masalah peribadi mungkin.

September 19, 2011

Ramai Tgh Eksaitedkan?

Hello!!! Minggu ni dan minggu depan langit Malaysia dan UK insyaAllah akan penuh dgn budak KY dan budak dari kolej lain yg terbang melanjutkan pelajaran ke obersi. Semoga Allah melindungi perjalanan korang semua dan selamat sampai.

Aku percaya ramai GILAA yg akan tukar or dah tukar gambar profile pic di FB dgn berlatar belakangkan suasana permai di luar negara dan juga upload album gambar berjalan2 di sana. Selalunya, aku memang tak suka upload gambar, ada few kawan yg takjub dan terkesima (over) atas kemampuan aku mengupload gambar masa baru sampai di Dublin tempoh hari di FB. Tapi sebab ramai peminatkan, so taknaklah menghampakan para peminat. Apa korang ingat aku tak reti guna FB utk upload gambar ke?  =.=

September 16, 2011

Kadangkala Perlu

Selalu kalau malam-malam sambil dengar lagu/sambil termenung2/lepas solat isyak/tunggu mata lelap, fikiran mula melayang. Tapi kalau dengar lagu rancak memang tak dapat ilhamlah nak mencari ketenangan diri.

Serius nih, tak salah dengar lagu rancak, hip hop (whatevalah) tapi bagi aku, nak tenang memang tak boleh. Sekali sekala dengar lagu nasyid terkesan jugak. Ni asyik dengar lagu cintan cintun je. Mana tak hanyut. LOL. Biasa masa macam nilah aku recharge diri sendiri atau muhasabah + fikir masa depan + motivasikan diri + buat perancangan.

Terbayang apakah masa depan kita. Adakah cerah, gelap, susah, derita?
Mungkin tak hidup lagi kot, umur tak panjang.
Amal tak cukup lagi. Entah di mana pengakhiran.
Terfikir kesalahan dan kesilapan masa lalu.
Entah masih hidup atau tidak ibu bapa tercinta, sahabat.
Mengenangkan sahabat yg dah pergi.
Entah aku akan dapat atau tidak berbakti pada ibu bapa.

Ohh.. bercakap pasal kahwinkan, ya..tahulah wanita kena ikut suami, tanggungjawab, utamakan bla bla bla. Tapi serius, sangat kagum dgn kecekalan dan keberanian orang yg berkahwin awal. Bukan sindir oh tapi serius ni, sangat kagum. Sebab banyak komitmen, tanggungjawab, pengorbanan.

Berfikiran secara logik, terlalu banyak masa yg dihabiskan di asrama. 5 tahun di asrama bukan satu tempoh masa yg pendek. Kalau bayi dah besar masuk tadika dah. Ditambah 2 tahun di KYUEM. Ditambah 5 tahun di Ireland kalau panjang umur. TOTAL 12 tahun. Kalau bayi dah besar ambil UPSR dah. Bila balik rumah, ingat nak melepak je. Bukan nak menolong sangat. Tup tup habis macam tu je masa cuti.

Habis belajar, kerja. Kalau kahwin, tinggalkan lagi mereka terutamanya kaum wanita. Dalam fikiran, terlalu banyak perkara yg masih tertunggak dan memang jasa mereka tu tak dapat dibalas sampai mati pun. Kalau boleh nak bagi satu hari nanti mereka akan relaks je, bawa pergi jalan, sediakan menu yg sihat, makanan tambahan kesihatan. Tapi terlalu banyak benda yg nak dibuat bersama dan untuk mereka. Sempatkah? Masih ada masa? Semoga masih ada.

Ya Allah.. ampunkanlah dosa ibu bapa kami.
Sihatkanlah tubuh badan mereka dan limpahkan rahmatMu ke atas kami.
Murahkanlah rezeki kami dan hiasilah kami dgn akhlak yg mulia.
Ya Allah semoga kau beri kami kesempatan dan peluang berbakti kpd mereka.

Dan berilah keyakinan dan kemudahan kpd adik yg menduduki UPSR.
Semoga Ya Allah kau kurniakan keputusan 5A kpdnya.

September 15, 2011

Asah Otak yg Tumpul

Kelas dah bermula hari Isnin tu. Study dalam lecture hall ikut module. Anatomy memang ngangalah. Refer to anatomical position. Terkebil-kebil sambil menekan-nekan tulang kat badan sendiri sebab nak rasa mana kedudukannya. Jadi, kalau dapat beli tengkorak memang bestlah. Ala tengkorak yg selalu jadi model dekat lab bio tu.

STYLE kan beliau posing

Minggu depan ada dissection. Sila ucapkan semoga berjaya men"dissect" dengan cool kepada saya.

UCD yg moden

September 3, 2011

Packing Oh

Selesai packing, beg sangatlah berat. Rasa macam nak buang separuh je isi tapi kalau buang apa nak guna kat sana? Lepas tu, timbang atas penimbang berat badan kat rumah, terjenguk, terbongkok2 kepala aku nak tengok anggaran beratnya berapa. Korang bayangkan penimbang berat badan yg saiz biasa-biasa orang letak kat rumah tu, letak beg besar. Mestilah terhadang tempat bacaan kg dia. Lalu, ambil kamera fon tambah lighting sikit hulur ke bawah beg tu, snap picture bacaan kg dia.

September 2, 2011

Raya dan Ireland

Assalamualaikum! Rasanya sudah terlalu lama tak update blog. SIBUK u mengalahkan penghulu kampung. (Ces, sejak bila penghulu kampung sibuk sangat). Ulang alik ke KL MARA HQ tak payah cakaplah berapa kali. Sampai rasa I ni macam dah jadi orang KL lagi u!

Pagi-pagi buta I naik tren pergi pejabat MARA, petang balik, pergi SOGO. Ewah, pergi SOGO jumpa Erna, Maisarah, Shikin. Nasib baik bulan puasa, kalau bukan bulan puasa memang koranglah yg kena belanja I makan sebab duit I memang cukup-cukup je nak balik Melaka. Sampai terpaksa meminjam duit u kat Durrah masa di KL, sebab beli buku mahal sangat.